neděle 27. ledna 2008

den 4 USA2 - východ USA 9-10 2007

... a hurá do nového dne. Jenom to počasí se nějak trochu změnilo. Z příjemných 25 přešlo na pro mě trochu horších 30-31st. No neva v klimatizovaném hotelu to není problém ( akorát když Vám klimatizace celou noc hučí, tak to není zrovna úplně to nejlepší, ale ... ).

Ráno skočíme na "trochu" dražší snídani, resp. už zpočátku mě to přišlo trošku divný. Úžasně připravená kontinentální snídaně, s plně evropskou výbavu jako H&E, francouzské loupáky, melouny atd. Na ameriku opravdu nečekaně kvalitní snídaně, včetně špičkové obsluhy.
Na to horší jsme přišly až druhý den, když jsme zjistili, že snídaně není součástí ceny hotelu ( na osobu "NE"mírných 25 dolarů ) . Ale stávají se i horší věci, ale v každém případě ta snídaně byla zatím nejlepší co jsem za všechny návštěvy USA měl.

Hned po snídani vyrážíme směr CAPITOL. Cesta je velice jednoduchá. Tím, že jsme cca 0,5 km od Capitolu tak samozřejmě nebereme auto, ale jdeme hezky po svých. No tedy nevím jak pro koho, ale pro mě 30 stupňů v takřka 100procentním vlhku je celkem dost. Takže po ujití 500 metrů si musím zajít do stínu a vyměnit triko :).

Ale to už jsme na MALLu ( MALL je hlavní trávník který je vlastně středem historické a visitor
části města. Na východě MALLu je Capitol, na středu Monument, na západ Památník II WW a úplně na konci je Washingtonům památník. Na sever od středu je White House. Podél MALLu od Capitolu na západ jsou snad všechny možné muzea co Vás jen napadne.

My začneme CAPITOLem, jehož prohlídku odložíme na další den. Uděláme všechny možné fotky Capitolu co jen jdou, především proto, že Capitol je velice povedená stavba. Byla stavěna na několik etap. Nejdřív základna, po té nějaký prezident přistavěl křídla, po té vláda cca 100 let nazpět přidala obrovskou kopuli. Od té doby se nesmí postavit žádná vyšší budova v Washingtonu . Jediné co je vyšší je Monument uprostřed MALLu ( ale toho by byla škoda bourat :) ).

Dále pokračujeme kolem Indian National Muzeum ( což taky přeskočíme, přeci jenom jsou nám trochu cizí ). Až konečně dojdeme k National Air Space Muzeum ( podél spodní strany MALLu od Capitolu jsou podél chodníku až k NASM rozloženy planety sluneční soustavy v přesném měřítku 1:něco a to tak aby začali od "PLUTA" u Capitolu a skončili Sluncem u NASM ).
NASM je nejnavštěvovanější muzeum světa. Alespoň tak hovoří většina průvodců. Upřímně se nedivím. Zaprvé proto, že to muzeum je nejen nádherné, obrovské a hodnotné ale i tím, že všechny muzea ve Washingtonu jsou komplet ZDARMA. Proto se Washingtonu říká ráj muzeálních návštěvníků (v originále to zní líp ).

Po vstupu do muzea samozřejmě nechybí všude přítomná kontrola zavazadel, oblečení atd. Ihned po vstupu do příjemně klimatizovaného vstupu na nás působí atmosféra tohoto jedinečného muzea a jeho exponátů. Součástí muzea je kompletní výstava všech raket, vesmírných modulů co kdy do vesmíru vzlétli a to jak z ruské tak USA provenience. Samozřejmě všechny možné druhy letadel, vrtulníků, vznášedel, vzducholodí a dalších možných i nemožných ve vzduchu se pohybu jích objektů. Pro zajímavost je zde vesmírný oblek prvního vesmírného turisty, vzducholoď která obeplula celou zeměkouli a spousta dalších zajímavostí. Další samozřejmě patří všem možným výstavám ve smyslu dobývání vesmíru, první ženy ve vesmíru, ženy v letadlech, II a I WW ve vzduchu, budoucnost letů do vesmíru, oddělení VŠE z FILMU ( R2D2, různé oblečení herců, notebook z Sex ve městě :), část reálného počítače ENIAC, malý kousek aktivního plunonia ... s měřičem radioaktivity .. cca 0,5metrů pod speciálním průhledným materiálem ) speciální oddělení JAK VĚCI PRACUJÍ ( cca 500m2 ) kde zjistíte na vlastní tělo jak opravdu věci pracují. Prostě ráj ( alespoň pro mě technošílence). Po 4 hodinách končíme unaveni u WC, když tu náhle jsem zjistil, že zde je speciální atrakce - simulovaný let do vesmíru v robotizovaném simulátoru. Ihned se jdem podívat, ale zjistím, že je zde nejen tato atrakce ale jedna ještě lepší a to samostatně ovládaný samozřejmě simulovaný let stíhačkou pro dva ( jeden řídí .. já samozřejmě, a druhý je gunner ). Po úvodním odložení všech věcí z kapes a odložení zavazadel ( jsem zvyklý, že v americe po Vás chtějí vyndat z kapes věci, aby se Vám nic nestalo i když jdeme na labutě ). Takže trošku s despektem lezu do simulátoru. Tam už to vypadá trochu lépe, vše je hodně těsné, před námi obrovská obrazovka, přes nás přejede veliký rám, který nás kompletně zamkne do sedačky. Trochu moc na nějaký houpání. ne ??? :)

Aha aha , po zapnutí jsem vše pochopil . Teda těsně po tom co jsem pohnul joystikem ovládání pohybu. Jelikož jsem začali v letu, tak jsem tímto mírným pohybem směrem dokola, učinil z našeho simulátoru ždímačku ( jo doufám, že jsem nezapomněl říct, že my jsme to prádlo ).
Prostě absolutní nádhera, neskutečné přetížení, nohy nám permanentně visí ve vzduchu. Za 20 sekund se aklimatizuji a už plnohodnotně řídím stíhačku a jdeme bojovat. Zde se samozřejmě úročí moje 3 leté zkušenosti z rozsáhlých bitev v BattleField 2 ( jsem pilot stíhaček a vrtulníků ... a pozor dost dobrý :))) .
Hru si neskutečně užíváme, s pétou permanentně křičíme, protože to přetížení je opravdu neskutečný a pro tělo velice nezvyklý. A nejen, že jsme si zalétali a spolu udělali i rekord dne 8 sestřelených letadel. Po vystoupení ze simulátoru se na nás personál s obdivem koukal, jako že jsme z nějaké armády . Samozřejmě my s pétou ve stavu euforie, řvali CZECH ARMY :))) .

No rychle pryč aby se nám něco nestalo, ale pro mě to byl zážitek dne ( co dne .... ) .

Po tom co vyjdeme z NASM na nás začalo opět působit neskutečné vedro, takže to vezmem rovnou na druhou (severní ) stranu a jdeme do Muzea umění . Nejen, že interiér budovy je monumentální, ale i vystavované obrazy a sochy jsou opravdu jedinečné ( pro zajímavost min. 90-120 místnosti ).

Po vyplivnutí z muzea vstupujeme do dalšího muzea a to Muzea přírodovědy a botaniky. Upřímně řečeno, už jsem nějaká muzea v životě viděl, ale to co je zde vystavené a jak je to zde vystavené to opravdu přesahuje moje hranice představ o muzeu. Neskutečně realistické zvířátka, se špičkovým popisem, historie, současnost, budoucnost. Od praještěrů, před dinosaury, dále např. simulovaný prostor objevení Vestonické venuše až po současnost, genetické změn zvířat atd.
Prostě nádhera, tady bychom mohl být několik týdnu ( myslím tím Washington ).

Po dalších cca 2 hodinách vycházíme směr Monument a White House. Monument vyfotíme ( moc na něm není ) a jdeme k Bílému domu. Máme trochu smůlu, že poslední 2 měsíce nepouštějí návštěvy vzhledem k nějakým rekonstrukcím. Ale to nás tak netrápí. Postavíme se před WH a fotíme o stošest ( WH s pájou, WH s pétou, WH s pájou a pétou, WH bez páji a péťi, atd... :) ). Zároveň zde máme možnost opět promluvit s někým naší mateřštinou, protože se u focení nachomýtne slovenská skupinka 2 slečen a 1 klučiny. Fotky dokončeny, WH si dáme totálně do paměti.

A teď přichází moje oblíbené místo a to památník II WW. Jak mojí kamarádi vědí, mým velice oblíbeným filmem je Forest Gump a zde se natáčela hezká scéna kdy Forrest jako voják mluví ke shromáždění hipíku podél POOLu ( vodní nádrž mezi památníkem II WW a Washingtonovým památníkem ). A v průběhu vystoupení si ho všimne jeho milovaná a vyběhne k němu přes POOL. Všichni hipíci ihned mocně křičí a fandí těmto dvěma protagonistům. Kdo zná film, zná i scénu a ví, že je opravdu dojemná. No tak dál dojdeme k památníkům, nějací místní Američané nám o něm něco řeknou, plus speciální příspěvek o nějaké figurce namalované na jedné straně, která má znamenat něco co jsem nepochopil a, že to každý fotí ( hmm tak se nenechám zahanbit ). Památník je hezký a jasně naznačuje jak si američané váží svých hrdinů. Od památníku si to při pozdně odpoledním, ale přesto pečícím sluníčku mašírujeme k Washingtonově památníků. Jo málem jsem se tam nedostali, jelikož nás v průběhu cesty obklíčilo asi 300 kachen ( celkem nečekaně ), ale my jsme mohutnými náznaky umění Kung Fu většinu kachen odehnali a tím jsem prokázali určitě odpovídající díl hrdinství, který k tomuto místo patří :). Když dojdeme unaveni k Washingtonově památníku, zaskočíme dovnitř ( ono dovnitř to teda moc nejde, protože tam žádné moc dovnitř není, prostě pod střechou památníku v otevřeném prostoru sedí v cca 5násobném měřítku prezident Washington a na stěnách je napsána historie tvorby ústavy a kompletně zapsaná historická ústava .. myslím tím ta první neupravená ).

Projdeme ještě mini muzeu a už směřujeme zpět podél hlavní silnice k našemu ubytování. Protože jsme opravdu velmi unaveni, vezmeme si taxík ( dnes za pouhých 15 dolarů, cca 9 km ).

Hurá už jsme na pokoji... dnes to bylo opravdu náročné . A aby to nebylo málo tak si kolem 21hod zajedeme do zábavního centra Washingtonu. Necháme auto bokem ( já jsem řidič , takže dnes nepiji ) :). A jdeme si projít Washington v oblasti mezi 18/19 st kde opravdu je poměrně dost mladých ( a samozřejmě dost dost dost krásných slečen ). Projdeme si celou oblast, cca 4-5 km. Zajdeme si na 3 diskotéky, spíš než tancovat tak se trochu napít a pokochat prostředím a lidmi. Opravdu všude je dost mladých lidi, po té zjišťuji, že je to dáno blízkosti 3 Washingtonských univerzit. Cca ve 12 končíme, protože v našem stavu nemá smysl někde poskakovat ( to bychom vydrželi asi tak 2 minuty ), ještě se zastavíme u pouličního vystoupení celkem dost kvalitní skupiny ( styl Kelly Family, ale takový ten čistý americký černošský styl ) s celkem dost velkou podporou obecenstva.

No a to je pro dnešek tak akorát ... hurá do auta .. a především hurá do postele. .. Dnes to opravdu stálo za to.