neděle 20. ledna 2008

den 1-2 USA2 - východ USA 9-10 2007

Díl č.1 z 15 ( USA cesta č.2 )

Druhý dobrodružný výlet jsme uskutečnili na 32 dní od 4.9.2007 a to na východní pobřeží celého USA. Jak je mým zvykem podnikl jsem ho v jiném složení než první USA cestu.

Na dost věcí jsem byl již z první cesty připraven, takže lze říci, že jsem neočekával žádné nestandardní situace vyjma úžasných zážit.

Ten první na mě čekal už v Praze když jsme se zasekli na mini zácpě ( cca 400 m ) na Evropské ulici ( cca 20 min od letiště ) a jaksi nám docházel čas a po 40 minut už jsem měl chuť projet trávníky Prahy, protože představa zmeškaného letadla mě tedy moc nenaplňovala. Mí partneři .. žijící pražané ... očividně vše brali s nadhledem ( já vesničan ) moc ne.

Nakonec jsme zdárně dorazili na letišti, prošli odbavením a vyjasněním si exitové pozice v letadle pro případný rychlý unik :) především však pro relaxaci mých nohou během 10 hod letu do NY JFK. Let probíhal vcelku OK, pár historických filmů a především pohoda z mého IPOD VIDEA ( rozumný prostředek do letadla ). Jako vždycky let probíhal mimo oceán a let probíhal těsně u Islandu.

Po příletu jsme se nečekaně rychle dostali ke vstupní kontrole do USA , po vyfocení mých očí, sejmutí otisků mých prstíků a vysvětlení, že nejsme teroristi jsme byly za 5 minut venku a řešili jak se dostat z nepoměrně většího letiště než jsme zvyklý. Po prohlédnutí mapek nám došlo že se jedná o cca 13 terminálů o velikosti každého cca 2x LPraha, navzájem propojených AIR TRANem , speciálním zdarma vlakem ( 2 line rozlišené barevně, které krouží proti sobě dokola ). Takže jsme vlakem namířili do domluveného stanoviště HERTZ k našemu nového vozu FORD EDGE.

Check in proběhl v pohodě a rychle, plus nějaké ty pojištění a jdeme na stanoviště 512, kde stál náš krásný vůz samozřejmě otevřený, stylem ověř si co chceš . Jelikož jsem si v Praze před odletem vzpomněl, že jsem si zapomněl prodloužit US řidičák, nechal jsem radši hned z počátku řídit Pétu.

A hurá do města.

Cesta přes Brooklyn trvala trochu déle n jsme čekali ale nakonec jsme přes jeden z mostů přijeli z východu na Manhattan. Zajeli jsme rovnou na spodní Manhattan a přijeli na Battery Park (BP). Sice z dáli ale hned jsme uviděli krásu Sochy Svobody (SS) ( takhle z dáli vypadala nečekaně malá ... jo a kouká směr Francie ). Prohlédli jsme si monument na památku padlých Navy vojá z II WW.evléknout do kraťasů a hurá přes Broadway směr Central Park. Po vyzkoušení průjezdu středem NY a jednou z nejsložitějších dopravních tepen západního světa jsem se dostali do Central Parku (CP), kde jsme ve vedlejší ulici zaparkovali a šli se podívat dovnitř spodní částí CP. Oblast je cca 800m / 6km . Skrz CP prochází několik širokých ulicí kde mohou pouze policejní auta, sanitky, běžci, kolálisti. Pozor běžci a kolálisti tu nejsou po ks či desítkách ale po stovkách najednou. Prostě stojíte na přechodu a najednou zpoza horizontu slyšíte hluk a pak přeběhne 250 běžců, málem vás smetou protože mají přednost a pak zase zmizí. Trochu jsme si k nim popoběhli a chvilku poslouchali trenéry abychom pochopili jak to tu funguje. Pak jsem došli na spodní cíp CP kde je zábavní centrum s historickými kolotoči a krásným výhledem na přilehlé mrakodramy včetně těch známých jako TRUMP BULDING či dům z GBusters.

Už se stmívá takže hurá do auta a jdeme nalézt nějaké ubytování . Z domova jsem si připravil asi 3 pozice hotelů které jsou vhodné pro turisty s vlastním vozidlem. Akorát že jsem si neuvědomil trochu nestandardní značení ulic v NY což nám moc nepomohlo při hledání hotelu, protože jsem ho jaksi nemohli nalézt a to ani pomocí navigace. Jen tak pro zajímavost i ta nejlepší navigace TOMTOM910 má celkem zajímavé problémy s navigováním uprostřed Manhattanu. Důvod jednoduchý - domy jsou zde tak vysoké že zastiňují příjem z GPS družic , to znamená chvilku to jde pak jedete podle setrvačnosti navigace ( a zkuste zabočit :) ).

Po ujasnění pojmenování ulic se vykašleme na hledání připravených pozic a dám hledat oblast s větší koncentrací hotelu v oblasti North Bergen NB ( což je přes řeku Hudson na západ o Manhattan - jednoduchá cesta přes 6dolarový Lincoln tunnel ). Nalezli jsme na Tonnelle Av ( největší ulic v NB ) . Zkusili jsem DAYS inn, ale byl plný tak jdeme vedle do Comfort Suites ( 1200 Tonnelle Ave, NB ) ale nakonec spíme v Howard Johnson ( sice takové trochu menší a horší kvality ale funkční ). Ještě si před spánkem zajedem do Taco Bell na místní specialitu z mexické kuchyni a jdeme si zvykat na mírné aroma místních hotelů z papundeklu.

5.9.2007
2 den

Po celkem pohodovém spánku a chut snídani ( nečekaně po mých bývalých zkušenostech si moje tělo už zvyklo na nečekaný přísun cukrů v US jídle a na jejich sladkosti ) jsme si nechali zavolat TAXI ( Důvod proč jsme nevzali vlastní auto byla představa o špatném parkování na Manhattanu .. ale možná jsme si ho měli vzít ). Taxi přijelo asi za 20 minut, takový starší FORD , starší pán a očividně starší uvažování. Jelikož jsem si den před tím všiml cen na Yellow Cabech ( 40 centru za 0.25 mile ) cca dolar za km a nástup 2 dolary, očekával jsem stejné ceny. Jenže pán místo měřiče ujetých km měl vysílačku a po ní se domluval kolik to muže asi tak stát na Battery Park. Chvilku jsem poslouchal španělsko-anglickou konverzaci a odposlouchal jsem že je to cca 50 bloků takže to vidí na 56 dolarů.Akorát nám to taxikář neřekl, myslel si že mu nerozumíme. Když jsme přijeli na BP a vybalil na nás cenu, začal jsem mu vysvětlovat že si srandu z nás dělat nemůže, že jsme si přečetli na YC což jsou očividně dražší než tyhle místní, že 1 mile je cca 1,5 dolar takže po ujetých cca 10 km asi těžko muže chtít 56 dolarů ( včetně toho, že bloudil, což se očividně započítává ) . No agresivní jsem být nechtěl byly jsme kousek od Ground Zero a jeden nikdy neví. Tak jsme zaplatili a šli do BP na zastávku Ferry, které jezdí zdarma na Staten Island ( což je další poloostrov města NY , taková placka, trochu továren a dost takových domů střední úrovně ) protože jezdí kolem Sochy Svobody. Akorát že by to jelo dál a my bychom se na SS nedostali. Takže jsme šli vedle na vyhlídkovou plavbu ( 12 dolarů ) která obsahuje výlet na SS a pak na Elis Island (EI) a zpět včetně zastávek pro "vodní" fotky , náklon lodi na pravobok cca 15 stupňů :). Loď byla za chvilku total plná, ale cesta byla fajn a my jsme byly uplně na vrchní Open palubě kde byl opravdu výhled na SS nádherný. V jednom místě poblíž SS se lod skoro zastavila a jak se všichni natlačili na pravobok tak se loď naklonila cca 15 stupnů ( celkem zajímavý zážitek ) . Samozřejmě nejen nádherný výhled na SS ale i na jižní část Manhattanu ( sice bez dvojčat , což musel být podle fotek na SS opravdu zásadní rozdíl , převyšovali cca o 40 procent veškerou okolní výstavbu ) .

Prošli je si Statue Liberty Island udělali tuny fotek všeho možného, zašli až k památníků 11.září . To že je SS dar francouského lidu USA už asi ví každý, že ji navrhl a stvořit Eiffel už možná tolik lidi nev, že je to jen kostra a uvnitř je schodiště už ví ještě míň . Hurá do SS . Jenže ono nic.

Taková zajímavá novinka.

Od 11.září se nesmí do vrchní částí SS, a od 2004 se nesmí ani do podstavce ( cca 40m betonový základ ) . Respektive spí ale musí se předem zarezervovat vstup na přesný čas/den jinak Vás tam nepustěj. Prý z důvodu že zde bývali i 10 hodinové fronty. Tak jsme to zkoušeli ukecat ale prej že i v ČR máme internet ( o čemž nic nevím :)) ) a že i tam se můžeme zaregistrovat. Výmluvy typu jak to máme vědět moc nepomohli , my se na černou paní usmáli a trochu zklamaní odešli na loď, která jezdí v pravidelných intervalech cca po 15 minutách , takže je jedno kterou odjedete. Dojeli jsme na Elis Island ( dnes v soukromých rukách ) což byla za doby mezi I a II WW ubytovna a víceméně čekárna pro přistěhovalce ( týden až roky ), kde procházeli různými převěřovacími procedurami než je vůbec pustili do USA. Skládá se z několika budov s historickými informacemi, databázi všech přistěhovalců a statistikami přistěhovaleckých front. Př. Arnold a podobně :). Po prohlídce EI zpět na BP . Battery Park je úplný jich Manhattanu a je to vlastně cca 40-50 metrů hlíny přidaných z původní stavby dvojčat resp. přebytečný materiál při tvorbě základů dvojčat.

Z BParku jdeme směrem na Wall Stret a to před jižní část Broadway. Projdeme si celou Wall Stret , chtěli jsme i na burzu jenže ta je nějakou dobu pro návštěvy zavřená, tak alepsoň vlezeme do Donald Trump Tower na WS. Jo a před burzou si koupíme párek v rohlíků . Chutnal uplně jinak tak nějak burzovně, americky .. energicky. No nic, hlad mám dál a vy tudíž pokračujeme směrem na Broadway.

Projdeme si Broadway přes Chinatown, Union Sq, Madison Sq a po 6 milích docházíme k Empire State Building (ESB) resp. jsme ho nejdřiv minuly protože ty budovy jsou ze spoda všechny vysoký nad možnost nadhledu, takže se vracíme cca 200m zpět a zjištujeme že to místo s KOLOTAXIKAMA není jenom místo před nějakou budouvou ale vstup do ESB. Přes vstup 20 dolarů se dostaneme do hlavního vestibulu a k výtahům do 80 patra. Přes focení dalším výtahem v trochu pobořených průchodech ( to vypadá jak po dalších útocích ) do 87 patra. Zde vyjdeme na ochoz a jsme plně uchváceni výhledem, který se v NY jiný nenaskytne. Dnes je ESB zase nejvyšší přístupná budova v NY , tzn. výhled je maximální ... sice trošku s oparem a stojí na za všechny prachy ( viz foto ). Výhled před jižní manhattan, na Hudson River, Madison SG, Macys, Broadway, troška Times Sq, Chrysler Building, Brooklyn .. prostě vše.

Po tom co vyjdeme z ESB si zajdeme do Macys . Prý největší obchodní dům na světe. Porovnávát a prověřovat nemužu. Takhle velký obchodák jsem stejně nikde neviděl. Nohy Vás bolej co jen přejdete jedno patro z jedný strany na druhou a to jen jednou uličkou .. cca 300 metrů. Rozměry jsou cca 2 bloky ( 300 metrů ) na 60 metrů a to vše má 8 pater. Orientace se celkem dá. Něco málo nakoupíme ( víme že se ještě vrátíme ) a jdeme ven na 8 Av , zajdeme si k Madison Sq Garden a vracíme se na Broadway a trochu si zajdem na 5 Avenue , obecně známou luxusní čtvrtí s bydlištěm spousty hvězd a tomu odpovídá i shopy. Zpět na Broadway směrem k Times Square (TS) . Už začíná zapadat slunce, takže když přijdeme k TS nejen že vše svítí jak o život, ale i při západu slunce to prostě vypadá užasně. Je pravda, že jsem technicistní člověk ( mám rád vše týkající se techniky ) ale tohle překonalo moje očekávání, především ten pocit že jste toho součástí. Světla, neony, reklamy, tuny lidi prostě TSq. Po prohlídce si zajdeme do restaurace na večerní jídlo a jdeme na taxik ( je cca 21 ) . Po chvilku mávání k nám přijede taxik, my unavení, vyčerpaní ale spokojení nastoupíme do YC a určuji směr Tonnelle Avenue ( střed North Bergen , cca 6 km od nás ) před Lincoln Tunnel . Ale ouva ...

Pán taxikář nikdy nejen přes Lincoln Tunnel a do Nortn Bergenu už vůbec, on přeji jezdí jen po Manhattanu .. jak jsme si to vůbec mohli myslet.

Aha už jsem pochopil příjemného ranního taxikáře. Totiž tento YC taxikář nám vysvětlit že neví kudy, a přes moje přesvědčování že je to EASY a cestu mu vysvětlím cca 6krát zabočí , jsme mu nakonec dali číslo do hotelu kam zavolal a sám se přesvědčil o cestě. Po té na nás vytáhl nějakou knížku a vysvětlil že do JFK letiště to je asi tak stejně daleko ( což nebylo ) a že tam do stojí asi 70 dolarů plus tedy Lincoln Tunnel Toll a plus samozřejmě jeho TIP ( zpropitné ) . Aha takže když jsme dojeli chtěl po 4 minutách jízdy 95 dolarů . No nic my měli jen 85 tak jsem mu je dal s tím že má smůlu protože až si do taxiku pořídí čtečku karet tak mu penízky dám , ale do té doby nás už takhle dost okradl . Co mu zbývalo . Jdeme spát , unaveni, spokojeni .. trochu obráni :))


PS: Prosím opravte případné pravopisné chyby, psané je to trochu s emotivními pocity tudíž pravopis je až na posledním místě. Jakékoliv připomínky, dotazy atd. pište do komentáře či na x-paja@seznam.cz

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Docela hustej výlet.