sobota 2. května 2009

Japonsko .. den sedmý ... výlet do Nary, komplet Nara ( největší budha na světě, největší dřevěná stavba na světě )

ohajó gozajmas ... ( foneticky .. dobré ráno )

Dnešní výley jsme z důvodu svátku a množství lidí zvolili do města Nara ( buddhistického středu země :) .. kde je největší socha buddhy na světě ukrytá v největší dřevěné stavbě na světě .. ) které mměla zrovna speciální svátek a tudíž obrovský průvod s jedním z nejvýše postavených osob buddhismu .. vlastní obřad se konal v chrámu Todaidží.

Takže od začátku , v 10.30 jsem vyrazili z hotelu směr ShinOsaha s tím, že pojedeme do Kyota . Jenže když jsme dorazili na nádražší a do Ticket office .. byla tady celkem dost velká fronta tak jsem radši po chvilce přemýšlení zvolili menší a klidnější Naru .. tam není třeba místenka a zároveň jsme si na další den objednali místenku do Kyota na 9.30 abych viděli v Ky alespoň něco .. obecně je Ky totiž bráno jako největší centrum klášterů, chrámu a svatyní v Japonsku .. už proto, že byla cca1200 kulturním a náboženským středem Japonska .. a 2. světová válka ( resp. americké nálety ) zde nepoškodila až tak moc objektů.

Takže po určení směru na Naru, jsem se vydali JR do Osaky ale v Osace jsme se trochu zasekli protože místní nějak nevědili co jede na Naru .. no po asi 4 rozhovorech jsem radši znova zašli do info a ty nám řekli správný čas a nástupiště .. jel Rapid takže jsme měli celkem štestí. Po cca 45 minutách jsme byli v Naře.

Menší a pěkné město. Středem Nary je právě ono posvátné místo o rozloze cca 6 x 4 km plné svatyní, chrámů, pomníčků a spousty jelínků včetně těch největších chrámů. Zašli jsme do turist information centrum a potkali jsme tu starší japonku, která byla 2krát v ČR takže byla velice přátelská ( ale jako všichni ) a dala nám mapu s komplet výkladem, takže jsme byli komplet připraveni na výlet.

Dlouho cestou před vlastní město jsme došli do parku. Hned po levé straně byla obrovská dřevěná pagoda Kofukudži několikrát vypálená .. tato byla "živá" od roku 1625 s krásnou stavbou vedle kde byly uloženy významné relikvije ( ale zlatý budha a podobně ). Postupně jsme došli až do středu parku a stočili jsme se na východ. Tudy vedle cestička plná obchůdků s nějakým pochutinami.

Dali jsme si nějaké steaky na tyčce. A v té chvíli začal kolem nás procházet nečekaně obří průvod ( když obří tak obří ) cca 500 lidí různě oblečených v tradičních šatech ( včetně gejš, mnichů a podobně ) a nakonec nesli velice významného činovníka budhismu. ( teď mi bohouš připomněl ať napíšu že tu jsou obří mravenci .. samozřejmě venku .. a včera jich pár bohouše málem odnesli, naštestí se udržel a je jenom pokousanej ). Celý průvod šel směrem k největší svatyni s budhou, takže jsme se drželi celou cestu s nima akorát u chrámu nás nepustili tak jsme si museli z boku jit koupit ticket. Je zde obrovská nádherná vstupní brána Nandaimon a po tom neskutečně velká dřevěná síň chrámu Tódaidži pro obřího buddhu ( už vlastní síň o výšce 49 m a šířce 75 m je největší dřevěná stavba na světě ).

( chrám Tódaidži se skládá z rozměrné buddhovy síně Daibucuden a vedlejších chrámů a chrámových síní , vystavba chrámu dokončená r 752 na příkaz císaře Šómy .. velký buddha je z bronzu, rtuti a vosku , při zemětřeseních mu několikrát spadla hlava ... vedle buddhy jsou obří Bosacu Nijorin .. osvícená bytost )

Po té začla velice dlouhá modlitba s postupním klaněním budhovi jednotlivými významnými osobami. My si zatím s cca 100 tisícovým davem prošli kolem budhy uvnitř budovy a kolem dalších soch ( jeho ochránků a různých dalších obrovských nebeských stoupenců ) až jsme došli skoro nakonec kde je v jednom z pilířů budovy ( šíře cca 1,5 m ) díra o průměru cca 30cm a před ní cca 60 metrová fronta s hubenými lidmi a dětmi. Pověra říká kdo tu díru proleze a především se do ní vejde tak zažije nirvánu .. tak tam lezou všichni .. my nemužem, nevím jak by totiž pro nás sem dostali hasiče aby nás vytáhli. . tak to radši nezkoušíme ( jsme asi o 2 hlavy vyšší než většina lidí tady a počítám o polovičku těžčí a širší .. a to už jsem zde zhubl 6 kg .. ani nevím jak asi ta kvalitní beztuková strava a denní dávka 15km ).

Vyšli jsme ven a šli si prohlédnout další památky a šli jsme směrem na severovýchodní kopeček kde byl další krásný chrám Nigacudó s krásným výhledem na okolí a město Naru. Zde se každo ročně odehrává hořící slavnost na přivítání jara ( zapálí na celém dřevěném balkoně obrovské ohně a jejich hoříčí části padají před chrám .. zvlášstní že nezapálí přitom chrám .. škoda že jsme to nemohli vidět ). Dále jsme před uzemí volně pobíhajících jelínku ( poměrně dost ochočenýchh .. u každého krámku si lze koupit oplatky které jim pak dáváte .. jelínku cca 4000 po areálu ).

Po té jsme šli na jih k chrámu Kasuga. Jo to další z významných šintoistických chrámů v Nařě. Po té již unaveni jsme si proli lesíkem kde je umístěno před 3000 lanterns ( pomníčků ). A pomale se již vraceli do města Nara a směrem k vlaku.

Všude kolem je množství velkých ploch obklopených krásnými stromy kde lidé odpočítají a relaxuje ( většinou s dětmi ). Plocha parku je tak obrovská, že celkem těžko projít vše za jeden den . Chtěli jsme se ještě podívat do nějakých zahrad a chrámů, ale už toho byla za dnešek až až .

Po cestě jsme samozřejmě narazili na spoustu dlaších chrámů a pagod, ale je jich tu tolik, že se už se to těžko všechno píše. A jelikož jsme večer celkem dost unaveni tak už to jde i těžko. Jinak počasí ted na začátku května je tu perfektní .. cca 23-26 stupnu slunečno .. chvilkama až moc, ale za to přijedem krásně opalení :)))

Mám takový pocit, že denně nachodíme cca 15-20 km . Ono se to nezná čistá míra je vždy cca 10 km ale se všemi vlezy a prohlídkami se to nasčítá. Takže už musíme pomalu brzdit .. bo naše těla už moc dlouho nevydrží .. Takže ještě zítra Kyoto a pak si dáme den relax v SPA WORLD v Osace ( což je jeden z největších masážních lázní podobného druhu na světě .. samozřejmě včetně termánlích pramenů asi 30 druhů a masážemi všech možných kultur ).

Za dnešek ahoj .. a fotky přikládám ...

PS. pro poučení pár základních japonských slov které jsme se naučili .. foneticky

Haii ... ano

Ijéé .. ne

Arigátoo .. děkuji

Arigátoo gozajmas .. děkuji mnohokrát ( či pěkně )

Koničiva .. dobrý den

Ohajo gozajmas .. dobrý ráno

Sajonara .. nashle

Dózo .. prosím ( při přijímaná )

Wataši .. .já

Taskete .. pomoc

Sumimasen ..prominte

.xxx. wa doko deska ? .. kde je xxxx

zero ... nula

iči, ni, san .. 1,2,3

Tak pro dnešek už dost....